Hogeschool-studente Marike studeert af op motivatie bij EWA-studenten

Hogeschool-studente Marike studeert af op motivatie bij EWA-studenten

03-02-2021

Marike heeft Maatschappelijk werk en Dienstverlening gestudeerd aan de Hogeschool Leiden en schreef haar afstudeerscriptie over motivatie van entreestudenten bij EWA Haaglanden en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten (vsv).

Marike: "Ik las een artikel in de krant over voortijdig schoolverlaten en dat leek me een interessant onderwerp voor een afstudeeropdracht. Daarom heb ik contact gezocht met diverse roc's in de regio en vanuit Mondriaan werd er enthousiast gereageerd. Ik kreeg contact met Anamaria Waarts die mij hierin kon begeleiden. VSV is op de School voor Entreeopleidingen een belangrijk aandachtspunt. Door diverse omstandigheden die vaak heel persoonlijk zijn en bij iedere student weer anders, is VSV bij studenten van alle entreeopleidingen in Nederland vrij hoog. Het is een speerpunt van deze school om geen studenten te laten vallen en daarom wordt er van alles gedaan om VSV terug te dringen. Ik kon daar terecht om er mijn scriptie over te schrijven. Hoe dat nu gebeurt, wat voor succes zorgt en wat voor nog meer succes kan zorgen is onderwerp van mijn scriptie.

Een belangrijk onderdeel van mijn scriptie heb ik kunnen schrijven aan de hand van interviews met studenten. Dat was erg leuk om te doen, al heb ik er maar drie "live" kunnen doen. De rest ging allemaal online. Ze waren heel eerlijk, onbevooroordeeld en vonden het erg leuk dat er iemand naar ze wilde luisteren en geïnteresseerd was in hun verhaal. Natuurlijk hadden ze ook wel verbeterpunten, zoals de roosters die soms wel zwaar waren tijdens lange lesdagen en dat ze daardoor eigenlijk geen ruimte meer hadden voor een bijbaan. Ik heb mijn scriptie gericht op de onderwijsvorm BOL op de werkvloer. Dit is een onderwijsvorm waarbij alles plaatsvindt in het bedrijf: zowel de theorie door de school als de stage. Mijn focus lag op de ervaringen van de studenten. Ik heb de studenten bezocht op hun werkplek bij Florein, ze krijgen daar les in het bedrijf zelf."

In de de scriptie van Marike komt naar voren dat de verbondenheid van de studenten met de school heel belangrijk is. De studenten moeten weten dat ze niet alleen voor een diploma naar school gaan, maar ook met elkaar een onderlinge band opbouwen. Ze moeten gemotiveerd en uitgedaagd worden en ook de ouderbetrokkenheid kwam als positief punt naar voren. Uit het onderzoek bij Florein blijkt dat de opleiding op locatie veel voordelen heeft. De studenten ervaren het als minder schools en ze hebben minder last van afleiding. De studenten waren heel positief over de opleiding en het contact met de docent en dat is goed nieuws. Ze gaven ook verbeterpunten aan en die zijn opgepakt. Teamleider Barbara Muiser: "Dat de relatie met de docent zo gewaardeerd wordt is geweldig! Als school hebben we het motto 'relatie voor prestatie' en dat blijkt hier goed uit de verf te komen. We hebben door de feedback van de studenten de opleiding later anders ingedeeld. Nu hebben ze een roostervrije dag, waardoor ze ook een bijbaantje kunnen hebben of een afspraak met de dokter kunnen maken. Dat bleek voor de studenten heel belangrijk."

Marike raadt andere studenten die een scriptie over een onderwijs-onderwerp willen schrijven aan om contact met Mondriaan op te nemen. "Ik heb de opvang als heel prettig ervaren en er is een heel open sfeer. Nu ik afgestudeerd ben, ga ik misschien nog  wel een master doen, maar het kan ook dat ik ga solliciteren als ik een leuke baan voorbij zie komen, dat weet ik eigenlijk nog niet."